Magdaléna Palenčárová

drevorezba
Lokalita
Čečejovce
Telefón

V našich životoch je veľa šťastných, radostných okamihov, ale nájdu sa aj také, ktoré nás uvrhnú do bolesti a smútku. Jedno z takých ťažších období vo svojom živote som prežívala po smrti mojej mamky a cítila som, že tú prázdnotu, ktorá nastala, musím niečím zaplniť. V minulosti som sa venovala rôznym ručným prácam ako vyšívanie, štrikovanie, ale to nebolo to pravé, čo by moju dušu uspokojilo. Bol tuším november a ja som tak nahlas uvažovala, že by som hádam aj skúsila vyrezávať do dreva. Môj dospelý syn to počul a pod vianočným stromčekom som si našla drevorezbárske náčinie. Ak som nechcela ostať v hanbe, už nebolo cesty späť a ja som sa pustila do svojej prvotiny, ktorou bol vyrezávaný obraz, ktorý síce nie je žiadnym majstrovským dielom, ale dodnes má svoje čestné miesto v našom dome. Členovia mojej rodiny ma pochválili, aj povzbudili, čo ma na prahu mojej päťdesiatky motivovalo pokračovať v tomto remesle.

Spomínam si, že ako malej mi otecko vyrezával z dreva bábiku a k práci s drevom mal blízko aj môj strýko, ale nebolo to umeleckého charakteru. Napriek tomu sme k umeniu mali ako rodina veľmi blízko, moji rodičia sa priatelili s významným košickým umelcom, výtvarníkom a sochárom Vojtechom Löfflerom, pre mňa Béla báčim, ktorého sme často navštevovali v jeho ateliéri.

Bola som vtedy malým dieťaťom, ale dodnes si pamätám, ako nám ukazoval svoje nové diela a moji rodičia s ním dlho diskutovali. Možno práve tieto zážitky sa uložili do môjho podvedomia, aby neskôr ovplyvnili moju tvorbu.

Drevorezbu som objavovala ako samouk, skúšala som pre mňa dovtedy neznáme techniky, kým som sa vypracovala do súčasnej zručnosti. Dnes vyrezávam sochy prevažne na objednávky, ale venujem sa aj lektorskej činnosti, pozývajú ma ku deťom i k dospelým. Vždy ma poteší, ak na takom podujatí v niektorom z detí prebudím svojou činnosťou zvedavosť a motivujem ho k práci s drevom, ktorá možno v budúcnosti bude jeho živobytím. A možno si po dlhých rokoch ako úspešný remeselník, alebo umelec spomenie, že niekde na začiatku bola jedna Magdolna néni, vďaka ktorej si tú prácu s drevom zamiloval.